GUIA D’ENOTURISME DEL PENEDÈS

El prestigiós sociòleg, escriptor i divulgador de la cultura del vi, Lluís Tolosa, va presentar ahir la seva darrera obra, que mostra i posa en valor el territori de la DO Penedès amb més de 210 llocs per gaudir del turisme del vi i prop de 500 vins i caves recomanats.

 

La guia és un encàrrec conjunt de les diferents administracions i institucions que actuen en el territori: Consorci de Promoció Turística del Penedès, Diputació de Barcelona, Diputació de Tarragona, Consell Regulador de la Denominació d’Origen Penedès, Consell Comarcal de l’Alt Penedès i  Consell Comarcal del Baix Penedès. A més, hi han col·laborat els ajuntaments de Vilafranca del Penedès, Sant Sadurní d’Anoia, Subirats i Avinyonet del Penedès, l’associació Pimecava, cellers i altres empreses del territori.

 

“Aquesta guia és un exemple de la col·laboració entre administracions públiques i entre els sectors públic i privat, tan necessària quan es tracta de promocionar l’enoturisme al  Penedès”, va dir el president del Consorci de Promoció Turística del Penedès, Sergi Vallès. I va afegir: “quan l’obres, t’hi sents, ho vius i t’encanta. Realment transmet el que tenim al Penedès”.

 

Francesc Olivella, president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès i alhora director de la DO Penedès, va explicar que “fa temps que s’hi treballa... pel volum del territori i per la gran quantitat de recursos presents al territori de la DO. La guia té l’encert de recollir elements culturals i festius, que de vegades no computem suficientment com a elements que potencien l’Enoturisme”.

 

L’autor de la guia, Lluís Tolosa, va respondre a la pregunta de com havia escollit les empreses que surten a la guia, d’entre els milers empreses “d’un territori amb unes possibilitats enormes de les quals no som prou conscients: totes són empreses adherides al club Enoturisme Penedès del Consorci de Promoció Turística del Penedès, perquè és l’aposta col·lectiva per a la promoció enoturística de la destinació”. Tolosa va parlar de l’aposta per l’Enoturisme com d’un gran negoci i una gran font d’ocupació: recolza el sector primari (l’agricultura), el secundari (les empreses elaboradores de vins i caves) i el terciari (la restauració i l’hoteleria). “És una oportunitat descomunal per al territori en què la limitació no serien els recursos econòmics, sinó la manca d’idees clares. Per això cal fer un treball de conscienciació; els cellers s’han de veure a si mateixos com a socis estratègics. (...) Jo sol no aconseguiré que la gent vingui a visitar el meu celler”. I va afirmar que “els nostres referents han de ser Napa Valley, a Califòrnia, i la Xina, que el 2020 serà el país amb més superfície de vinya”.

 

Entre els aspectes a millorar, Tolosa va destacar la necessitat d’oferir visites més elaborades als cellers, a 40-50€ per persona, de manera que el preu compensi el temps dedicat als visitants. Un altre aspecte que cal estructurar és la comercialització i la distribució de l’oferta enoturística, especialment a estranger, “per creuar una gran oferta amb la gran demanda existent”.

 

Com a punt fort del territori, va destacar l’elevada qualitat dels vins i caves: “alguns xarel·los són espectaculars; molts negres són excepcionals, i els rosats són molt versàtils i encaixen molt bé amb el Penedès de mar i muntanya. I pel que fa als caves, ja no es fan caves qüestionables, tots són bons”.

 

L’alcalde de Vilafranca del Penedès i diputat adjunt de Turisme de la Diputació de Barcelona, Pere Regull, va tancar l’acte dient que “un cop feta, ens adonem de l’encert de la decisió de fer aquesta guia”. Davant la incredulitat o l’oposició d’algunes persones, Regull va defensar que “al Penedès podem viure de dues maneres: podem ser el magatzem de Barcelona o podem viure en un Penedès com el que tenim o millor, gràcies al turisme. Hem d’anar de cara a la qualitat per donar qualitat de vida a la gent de les nostres comarques. No podem fer marxa enrere”.

 

Vilafranca del Penedès, 20 de desembre de 2016